B2B



18 Iunie 2015

ACI răspunde solicitărilor făcute de cinci importante companii aeriene, privind taxele de aeroport


Bruxelles, 17 iunie 2015: În urma comentariilor făcute de directorii executivi ai AirFrance-KLM, easyJet, IAG, Lufthansa Group și Ryanair în cadrul conferinței comune de presă de la Bruxelles, asociația aeroporturilor europene comunică următoarele:

ADEVĂRUL DESPRE REGULAMENT

Taxele de aeroport sunt reglementate la nivelul UE încă din anul 2007. Punerea în aplicare a acestui regulament a fost, anul trecut, subiectul unui amplu raport la nivel european, rămânând un subiect monitorizat în mod constant de către Comisia Europeană.

Companiile aeriene sunt deja subvenționate de aeroporturi

Companiile aeriene NU plătesc nici pe departe costul total pentru infrastructura aeroportuară pe care o folosesc. În fiecare an, veniturile încasate din taxele de aeroport percepute companiilor aeriene și pasagerilor sunt cu peste 3 miliarde € mai mici decât necesarul cheltuielilor operaționale, ceea ce înseamnă că nici măcar un cent din cheltuielile de capital ale unui aeroport nu este plătit de către companiile aeriene. Este o situație care reflectă presiunile competitivității în creștere, precum și concurența aeroportuară, care este acum o realitate în Europa.

În BENEFICIUL consumatorului?

Companiile aeriene susțin că reducerea taxelor pe aeroporturile principale, prin reglementări mai stricte, ar aduce consumatorilor, prin prețurile mai mici, o economie de 1,5 miliarde €. Este o afirmație care pornește de la premiza că orice astfel de reducere a taxelor de aeroport va trece, în procent de 100%, de la companiile aeriene la pasageri.

Cu toate acestea, un studiu independent de cercetare sociologică a arătat că, pe marile aeroporturi, companiile aeriene pot percepe pasagerilor o suprataxă semnificativă care nu are nici o legătură cu costul propriu-zis, ceea ce face puțin probabil ca o reducere autorizată a taxelor de aeroport să se reflecte în costul biletelor. Prin urmare, motivul principal al acestui demers al companiilor aeriene pentru scăderea artificială a taxelor de aeroport este unul legat de beneficiul acționarilor companiilor aeriene și nu cel al pasagerilor.

Pe de altă parte, această măsură ar împiedica aeroporturile să investească în proiecte de dezvoltare sau, cel puțin, ar îngreuna acest proces. În consecință, protestul companiilor aeriene pare să aibă în vedere, în ultimă instanță, protejarea propriilor poziții și limitarea concurenței.

Olivier Jankovec, Director General - ACI EUROPE, a declarat: "Companiile aeriene majore beneficiază deja de prânz gratuit, iar acum doresc și cină fără bani. Să fim, deci, serioși, interesul companiei aeriene nu e neapărat și interesul pasagerilor. Este cel puțin ridicol să presupunem că reducerile cerute de companiile aeriene ar fi în beneficiul călătorilor.  Mai mult decât atât, este evident că majoritatea companiilor aeriene nu restituie în mod efectiv taxele de aeroport sau alte taxe pentru biletele pasagerilor care nu își mai efectuează zborul".

Domnul Olivier Jankovec a adăugat: "Ni se pare dezamăgitor că principalele cinci companii aeriene din Europa recurg la o asemenea sugestie ca fiind principala lor contribuție la viitoarea strategie de aviație UE."